Logo
E-Bülten Kayıt

Haberler

nokta

YENİ NESİL MÜŞTERİ VE SOSYAL MEDYA PAZARLAMA

Mart 2013


YENİ NESİL MÜŞTERİ VE SOSYAL MEDYA PAZARLAMA

Bundan 10 veya 15 yıl önce iş yapmak bugüne göre çok daha kolaydı. Kabul edilebilir oranda bir sermaye ve iyi kötü bir ürün ya da hizmet ile en azından bölgesel olarak pazar lideri olmak mümkündü. Küçük işletmeler için el broşürleri, büyükler için TV veya dergi/gazete ilanları verip beklemek yeterliydi. Fakat geçtiğimiz yıllar içerisinde çok şey değişti. Oyunun tüm kurallarını baştan yazılmasına neden olan en büyük değişim tüketici alışkanlıklarında meydana geldi. Eskiden tüketicilere ulaşıp, onların satın alma kararlarını etkilemek için kullanılan geleneksel pazarlama kanalları şaşırtıcı bir hızla etkisini yitirmeye başladılar. Bugün tüketicilerin önünde sayısız alternatif var ve onlar da gücün artık onlara geçtiğinin farkında. Araba almak isteyen de, deterjan arayan da artık firmaların onu ikna etmek için ekstra bir şeyler yapmak zorunda olduğunu biliyor. Eski, tek taraflı pazarlama yöntemleri ise bunun için yetersiz kalıyor. Bugün artık sadece reklam verenler değil, tüketiciler de seslerini kolaylıkla duyurabilme imkanı kazandılar. Yeni nesil müşteri artık geçerli bir nedeni yoksa markaları dinlemek istemiyor, markaların onu dinlemesini istiyor. Markalar için artık müşterilere kulak vermek ve onlara onların tercih ettiği yöntemlerle erişebilmek için ihtiyaç duyulan tek şey bir köprü ve o köprünün adı da Sosyal Medya. Bugün artık değişen tüketiciye ulaşabilmek için sosyal medyayı kullanmak bir seçenek değil, giderek bir zorunluluğa dönüşmüş durumda. Bu yüzden firmaların bir kısmı sosyal ağlar üzerinde kendi varlıklarını oluşturmaya çalışıyorlar, ama çoğu zaman istedikleri sonuçlara ulaşamıyorlar. Bunun nedeni sosyal medyayı, geleneksel pazarlama kanallarından edindikleri tecrübeler ile kullanmaya çalışmaları. Bu hataya düşmemek ve gerçekten etki sağlayabilmek için sosyal medyada yer alan firmaların dikkat etmeleri gereken önemli detaylar var. İşte bunlardan bazıları…

Hedef kitleyi bulmak: Bugün sosyal medya denilince aklınıza sadece Facebook geliyorsa, bu konuda biraz daha çalışmanız gerekiyor demektir. Facebook dışında çok sayıda sosyal ağ sitesi var ve sizin hedef kitlenizin yoğun olarak kullandıklarını ayırt edebilmeniz gerekli. İşte buradan başlayın ve sosyal medya pazarlamanızın hangi sosyal ağları kapsayacağına karar verin.

Pazarlama stratejisi: Sosyal medya ilk bakışta fazlasıyla gayrı resmi bir yapıya sahip gibi görünebilir ama bu sizin işi ciddiye almamanız gerektiği anlamına gelmez. Her pazarlama faaliyetinde olduğunda gibi hedeflerinizi oluşturmanız ve bu hedeflere ulaşabilmek için ihtiyacınız olan stratejilerinizi geliştirmeniz gerekli.

Dinleyin: Müşterileriniz şu anda sosyal medyadalar ve siz farkında olmasanız bile orada markanız hakkında da konuşuyorlar. Onlara kulak verin ve sizinle ilgili ne düşündüklerini anlamaya çalışın. Söylediklerinin olumlu ya da olumsuz olması çok önemli değil, önemli olan onların yorumlarını dinliyor ve dikkate alıyor olmanız. Hiçbir neden yokken ürününüzün satışlarının neden düştüğünü bu sayede öğrenebilirsiniz.

Katılın: Yeni nesil müşteri için onları duyuyor olmanız önemli ama daha değerlisi onlar ile iletişme geçebilir olmanız. Eğer sosyal medyada sizden bahsediliyorsa sıra sizde demektir. Siz de katılın ve müşterilerin markanız hakkındaki sorularını yanıt verin, memnun olmadıkları konulara çözüm üretin. Eğer bunları yapamazsanız emin olun bundan sonra yapan bir markanın ürününü tercih etmek yeni nesil tüketici için çok doğal bir hareket olacaktır.

Paylaşılabilir içerik üretin: Geleneksel pazarlamadan farklı olarak artık pazarlama faaliyeti sizin tek başınıza yaptığınız bir iş değil, pazarlamanın içerisinde artık müşterileriniz ve takipçileriniz de var. Facebook sayfanız üzerinden yaptığınız paylaşım belki bin kişiye ulaşacak ama paylaşımlarınızı sayfayı beğenmiş olan kişilerin de bu içerikleri paylaşması belki de adınızı duymamış olan on binlerce kişiye ulaşma imkanı sağlıyor. O yüzden paylaşımlarınızı insanların başkalarına da göstermekten keyif alacağı şekilde hazırlamayı göz ardı etmeyin.

Merkezinizi unutmayın: Sosyal ağ sitelerinde sadece birer misafir olduğunuzu gözden kaçırmayın. Sosyal ağ sitelerinde kontrolün sizde olmadığını unutmayın. Kontrolün kesin olarak sizde olduğu tek yer ise kendi internet siteniz. Sosyal medya pazarlama stratejinizi oluştururken bunu aklınızdan çıkarmayın ve paylaşımlarınız ile kullanıcıları yönlendirebileceğiniz internet sitenizi de bu strateji kapsamında tasarlayın.

Her zaman ölçümleyin: Oluşturduğunuz pazarlama stratejisi en iyi ihtimalle akıllıca bir araya getirilmiş bir avuç varsayımdan ibaret olacak. Ama hangi sosyal ağların sizin için daha verimli olacağı, ne gibi paylaşımların hedef kitleniz tarafından daha çok beğenileceği, gibi detayları önceden kestirmeniz mümkün değil. Sosyal medya pazarlaması bir kez oluşturulup sonra aynışekilde sürdürülecek bir iş değil. Her zaman sonuçları gözlemleyip ölçümleyin ve etkisini artırmak için ne gibi geliştirmeler yapabileceğiniz üzerinde çalışmaya devam edin.

Yazan: Ümit Öncel

Ümit ÖNCEL Kimdir?

Uzun zamandır bilişim sektöründe farklı görevlerde çalışmış olan Ümit Öncel, aynı zamanda CHIP, Computer World, PC World gibi çeşitli teknoloji yayınlarında yazılar yazmıştır. The Next Web Türkiye ve NetGelecek portallarının yayın yönetmenliğini yapmıştır. 2010 yılından beri sosyal medya ve internet girişimciliği konusunda Türkiye’nin öncü yayını Webrazzi’nin kıdemli yazarları arasında yer almaktadır. Kurucusu olduğu TBS Cube firması ile kurumlara dijital pazarlama, internet reklamcılığı, e-ticaret ve internet girişimciliği gibi konularda çözümler sunmakta, danışmanlık ve eğitimler vermektedir.