Haberler

TÜRKİYE ‘DE ARAÇ KİRALAMA SEKTÖRÜ

Ağustos 2015


TÜRKİYE ‘DE ARAÇ KİRALAMA SEKTÖRÜ

Euromonitor verilerine göre Dünya’da yılda yaklaşık 60 milyar dolar araç kiralama harcaması yapılıyor. Bu harcamanın %45’i Amerika ve Kanada’da, %25’i Avrupa’da ve %30’u diğer ülkelerde gerçekleşiyor. Enterprise en yoğun kiralamanın yapıldığı Kuzey Amerika pazarının yarısını kontrol eden tartışmasız lideridir. Türkiye’de satılan toplam araç sayısı 850 bin civarındayken Enterprise’ın satın aldığı araç sayısı 1.3 milyon olmuştur. Enterprise 1.5 milyon araç, 85 bin çalışan ve 8200 ofisle hizmet vermekte ve bu sayılar her geçen gün artmaya devam etmektedir. Avrupa’da toplam pazar 15 milyar dolar ve kişi başı harcama 30 dolar iken Türkiye’deki toplam Pazar senelik 200 milyon dolar ve kişi başı harcama 2.5 dolar civarındadır. Son rakamsal verilere baktığımızda Türkiye’de günlük kiralamada kullanılan araç sayısının yaklaşık 30 bine ulaştığını görüyoruz. Yalnızca A.B.D. Los Angeles Havaalanı’nda 100 bine yakın günlük kiralamada kullanılan araç olduğu düşünülürse Türkiye’nin kısa dönem kiralama sektöründe katetmesi gereken mesafenin boyutları daha net değerlendirilebilir. Bütün bu tablo kısa dönem kiralama sektörünün ülkemizde önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor. Ülkemizde pazarın büyümesini sağlayan en önemli faktörler; gelir seviyesindeki artış, uçak bileti fiyatlarının düşmesi, havacılık sektöründeki gelişmeler, tüketici alışkanlıklarının değişmesi olarak sıralanabilir. Aynı zamanda farklı araçlar ile farklı sürüş deneyimlerini yaşamak isteyen araç tutkunları da araç kiralamaya yöneliyorlar. Ülkemizde 6 global markanın yanı sıra onlarca ulusal marka ve yüzlerce irili ufaklı kiralama şirketi faaliyet gösteriyor. Kısa dönem kiralama pazarının yaklaşık %60’ını Enterprise’ın da içinde bulunduğu global markalar kontrol ediyor. Türkiye’de sektörün en önemli sorunlarından bir tanesi araç kiralama standartlarının olmaması ve yasal altyapıdaki boşluk. Uluslararası standartlara uymayan çeşitli uygulamalar ile araç kiralamaya çalışan şirketler özellikle yaz aylarında kendilerini gösteriyor ve tüketiciler için ciddi birer risk unsuru olabiliyorlar. Bir diğer sorun, kayıt dışı ve düşük standartlar ile çalışan şirketlerin yarattığı haksız rekabet. Ucuz fiyatlar nedeniyle bu şirketleri tercih eden müşteriler ciddi memnuniyetsizlikler yaşayabiliyorlar. Bakımı yapılmamış, sigortası olmayan araçları kiralamak; Kiralama esnasında boş senet imzalatmak sektörde yeri olmayan, riskli uygulamalardır. Nitekim bu tip uygulamalardan zarar görmüş pek çok tüketici yasal süreç başlatmıştır. Bu konudaki yasal boşluklar doldurulduğunda, standartları koruyan ve yükselten Enterprise gibi şirketler çok daha hızlı büyüyeceklerdir. Bilinçli tüketicilerin hizmet kalitesi, güvenilirlik gibi parametrelerle global markaları tercih ediyor olmalarını orta ve uzun dönemde bizim için bir büyüme fırsatı olarak görüyoruz. Müşteri memnuniyetini sağlamayı müşterilerimizin beklentilerinin üzerinde bir hizmet ve kalite sunmak olarak tanımlıyoruz. “Müşterini ve çalışanını memnun ettikten sonra karlılık ve büyüme gelir” felsefesiyle, Türkiye’deki araç kiralama standartlarını yukarı çekmeyi, hizmet çıtasını daha üst seviyelere taşımayı planlıyoruz. Dünyanın en önemli müşteri memnuniyeti araştırma şirketi JD Power, Enterprise’ı Amerika’daki araç kiralama sektöründe son 10 senede 9 kez bir numara seçmiştir. Biz de bu başarıyı sağlayan yaklaşım ve operasyonel çerçeveyi Türkiye’de uygulayarak, Pazar standartlarının yükselmesine ve pazarın büyümesine katkıda bulunacağımızı ön görüyoruz. Şu an Türkiye’de faaliyet gösteren 5 havayolundan ikisi ile stratejik ortaklığımız devam ediyor. Bu ortaklıkların yanı sıra farklı sektörlerden örnek şirketler ile yeni stratejik ortaklıklar kurmayı sürdürüyoruz. Kurduğumuz yeni ofislerle Türkiye operasyonumuzu günden güne geliştirmeye ve ulaşılabilirliğimizi arttırmaya devam ederken (2015 Temmuz itibariyle Türkiye genelinde 52 ofisle hizmet veriyoruz), bir yandan da 2015 yılı sonunda Türki Cumhuriyetler ve Irak’taki operasyonlara başlama hazırlıklarımızı yapıyor ve 2016 yıl sonuna kadar bu ülkelerde de faaliyetlerimize başlamayı planlıyoruz. Çevreye duyarlı, bulunduğu yerde katma değer yaratmaya çalışan bir şirket felsefemiz var. Enterprise’ın 50 milyon ağaç dikme projesi bu konuya verilen önemi gösteren örneklerden biridir. Elektrikli ve hybrid araçlara ilişkin de çeşitli projelerimiz var.

Haber İçin Özarslan A. TANGÜN'e teşekkür ederiz.

Özarslan A. TANGÜN Kimdir?

University of Iowa’da İşletme Yüksek Lisansı (MBA) eğitimini tamamlamıştır. ABD’ de kurucu ortağı olduğu Patara Capital LP’yi yönetmiştir. Birçok özel ve halka açık şirketi incelemiş, ortağı olduğu birçok şirket ile stratejik birleşme ve satın almalar yapmıştır. 2012 yılında Türkiye’ye dönmüştür. AccessTurkey Capital Group’da Director olarak ve Gürbaşlar Grup’ta Yön. Kur. Üyesi olarak çalışmaya başlamıştır. Ekim 2013 yılında Dünya’nın en büyük araç kiralama şirketi Enterprise’ı Türkiye’ye getirmekte aktif rol almıştır.