Haberler

DİZİ İHRACATI VE TÜRKİYE : Birol Güven ve Kerem Çatay Yorumluyor

Aralık 2017


DİZİ İHRACATI VE TÜRKİYE : Birol Güven ve Kerem Çatay Yorumluyor

Reklam Ekonomisi içerisinde en fazla payı dizi ya da filmler alıyor. Ünlü senarist Birol Güven, ülkemizin dizi ihracatında nerede olduğundan bahsediyor; “Ufak konularda bile olsa 142 ülkeye dizi satıyoruz, bu dizilerimizi 500 milyon insan izliyor ve bu ihracatın ülkemize 300 milyon dolar katkısı var. Dünya dizi ihracatında ABD’ den sonra 2. ülkeyiz. Ama aramızda şöyle büyük bir fark var; biz dizi satıp yalnızca ihracat yapıyoruz, ABD ise kültür satıyor. Bizde bu yasak, dizide tabela veya marka belirtecek herhangi bir şey bile görünmesi yasak. Türk dizileri genel olarak yalılarda geçer. Dışarı çıkılınca da orman da gezer karakterler, trafiksiz yollar da geçer araba sahnelerimiz. Bizim dizilerimizi izleyen Araplar da Türkleri yalıda yaşayıp ormanda yürüyen, trafiksiz yollarda araç kullanan insanlar olarak tanırlar. Çözüm olarak markalarımızı dizilerimize sokmak zorundayız, Türk dizileri ve markaları iç içe olmalı. Türk firmaları bu konuda daha aktif olmalılar. Dizilerde bırakın markaları, kitabın isminden ya da kitabın yazarının isminden bile bahsetmek yasak. Bu alanda çok yol almalı, ABD gibi yalnızca dizi ihraç eden değil, kültür aşılayan bir ülke de olmalıyız.”

Kerem Çatay: Türk dizilerinin Azerbaycan’ da televizyonda çıkması yasak fakat Azeriler bir yolunu bulup uydudan izlemeyi başarıyorlar.

Üniversitelerimizde dizi çekmek istesek, oradaki tabelaları mozaiklemek zorundayız. Biz lisedeyken Amerika’ da ki üniversitelerin en az 3 - 5 tanesinin isimlerini ezbere bilirdik ama günümüzde bizimkilerden bahsedemiyoruz.

Taksim’ de ya da boğazda çekim yapmak istesek hemen zabıta gelip para istiyor. İtalya’ da da para ödersiniz çekim için fakat senaryoya İtalyan karakter koyarsanız indirim alır, din adamı koyarsanız yarısı karşılanır. Yine bir AB ülkesi olan Almanya’ da da para verirsiniz ancak o cadde çekim boyunca sizin olur. Sektörün gelişmesini istiyorsak bu konuda zorlukları kaldırmmalı ve dizi marka işbirliğini artırmalıyız.

Yazan: Mesut Muslu