Logo
E-Bülten Kayıt

Haberler

nokta

DEĞİŞİM ZAMANI

Nisan 2009


DEĞİŞİM ZAMANI

1. Bize şu anki görevinizden söz edebilir misiniz?

Marsan Gıda bünyesinde halen sürdürdüğüm Ticari Pazarlama Müdürlüğü görevimde, tüm ürün kategorilerimizin  satış ve dağıtım  kanallarına yönelik satış artırıcı aktiviteleri ve pazar payını  artırmaya yönelik çalışmaları ekibim ile  beraber  yönetmekteyiz. Bilindiği üzere 90‘lı yılların sonuna doğru birçok  hızlı tüketim üreticisi, dağıtım yapılarını oluşacak yeni ekonomik beklentilere göre yeniden şekillendirmeye başladılar. Ürünlerin raflarda  tüketici ile buluşmasına kadarki bu tedarik sürecinde, Türkiye ekonomisinde tek haneli  bir enflasyon hedeflemesi; dağıtım maliyetleri ve süreçteki kaynak verimliliğinin gözden geçirilmesi için yeterli bir gerekçeydi. Bu değişim, son 20-25 yılını yüksek enflasyon ile geçirmek zorunda kalan tüm üretici ve dağıtıcıların ticaret şeklini, tüketicilerin ise alışveriş biçimini gözden geçirmelerine neden oldu. İşte tam bu noktada, firmaların satış ve dağıtım kanallarını daha etkin ve verimli kullanmaları ve rafları daha iyi yönetmelerini gerektiren ihtiyaçlar, ticari pazarlama departmanlarının kurulmasına ve güçlendirilmesine gerek doğurmuştur. Marsan Gıda‘da; güçlü markaları ve bu markalarını uzun yıllardır sahiplenen tüketicileri, ticaretin sürekli içinde olan başarılı çalışan ve distribütörleri ile bu değişimin güçlü oyuncuları olmuşlardır.

2. Kişisel olarak kendi iş hayatınızla ilgili bugüne kadarki kariyerinizi ve bundan sonraki hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

Satış işinin temeli olarak gördüğüm bakkal sıcak satış temsilciliği ile başlayan kariyerimde, Türkiye’nin çok değişik bölgelerinde farklı satış yöneticilikleri yaptım. Bayi ve distribütör yöneticilikleri, bölge müdürlükleri - satış destek müdürlüğü ve Türkiye satış müdürlüğü derken dolu dolu bir 18 yılı geride bıraktım. Çalıştığım tüm ekip arkadaşlarım ve yöneticilerimden çok şey öğrendim ve öğrenmeye de halen devam etmekteyim. Takım oyuncusu olanların, kariyerlerinde daha faydalı ve başarılı olacağına inananlardanım. Ticareti ve kişisel kariyer hedeflerini otoyolda araç kullanmaya benzetiyorum. Nasıl ki araç kullanırken sadece önünüzdeki aracı değil, onun önündekileri de takip etmeniz gerekiyorsa, çalışma hayatında da devamlı daha ileriye bakıp, risk ve fırsatları iyi yönetmek gerektiğine inanıyorum. Böylece ani karar almaktaki riskler minimize edilmiş, fırsatlar daha iyi değerlendirilmiş olacaktır.

3. Marsan şu an sektörde nerede? Nasıl bir gelecek öngörüyor ve bu gelecekte nerede yer alacak?

Marsan isim olarak yeni bir şirket. Ama geçmişine şöyle bir bakıldığında gıda sektöründeki, yenilikleri, markaları ve tüketici değerleri olarak tarihi 50 yıl öncesine dayanmaktadır. Sabancı Holding’in ‘Marsa Margarin Sanayi‘ şirketi yıllar içerisinde sadece bitkisel yağ üreticisi olmaktan çıkmış, çeşitli uluslararası büyük gıda şirketleri ile ortaklıklar yaparak gıdanın birçok alanında başarılı işler yapmıştır. Sabancı Grubu’nun aldığı iş kararı neticesinde gıdadan çıkılmış ve böylece yeni hissedarları ve yeni sermaye yapısı ile yepyeni bir şirket olarak Marsan kaldığı yerden  başarılarına devam etmektedir. Ona-Luna-Soyala-Evet ve Sabah yağ kategorisinde, Piyale markası ile, başta makarna ve un olmak üzere yeni lezzetlerle, Saka markası ile su, Deren markası ile ise çay kategorisinde güçlü marka ve ürünlere sahibiz. Marsan iç piyasada olduğu gibi, ihracatta ve ev dışı tüketimde de piyasanın kendi kategorilerinde en kuvvetli oyuncularındandır. Marsan’ın vizyonu ‘vazgeçilmez farklar sunarak bölgesel pazar lideri olmak’ tır.

4. Marsan Gıda olarak değişen hizmet yapınız ile genişleyen kurumsal ve bireysel hizmetleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Marsan Gıda geleneklerine ve kültürüne bağlı, fakat bir o kadar da yeniliklere açık bir şirkettir. Ticaretin getirdiği ve getireceği tüm ihtiyaçları pro-aktif olarak karşılamak, genel iş mantığıdır. Sadece kendisinin değil, tüm iş ortaklarının ve tüketicilerinin beraber kazanacağı ve tatmin olacağı bir ticari mantığı gütmektedir. Bu konuda sürdürülebilir işler yapmak gerekliliğine inanılmaktadır. Kaliteli ürünler, değerli markalar ve sadakati yüksek tüketiciler yaratmak ve onları geleceğe taşımak en önemli misyonudur. Dağıtım yapısını ve perakendedeki iş ortaklarını hep bu yaklaşım ile geliştirme gayretindedir.

5. Aktif Promosyon, kampanya ve aktiviteleriniz nelerdir?

Marsan Gıda rekabetin yoğun olduğu kategorilerde hizmet vermektedir. Tüm ana kategorilerinde çok ciddi rakipleri vardır. Çalışanlar olarak bu durumu bizler, bizi  sürekli diri tutan, kendimizi ve işimizi geliştirmek için motivasyon artırıcı bir şans olarak görüyoruz. Marsan olarak sezonsal ürünlerimiz var diyemeyiz. Çünkü miktarsal dalgalanmalar olsa bile tüm ürünlerimiz yılın tümünde tüketilmek zorunda olan temel gıda maddeleridir. Bu nedenle satış kanallarına karşı sürekli cazip hediye, iskonto, puan, seyahat ve ciro artırıcı merchandising kampanyaları yapıyoruz. Bu aktivitelerimizde Interlink de sorunsuz hizmet aldığımız tedarikçilerimizdendir.

6. Ülkemizin ve bulunduğunuz sektörün bugünü ve geleceği hakkındaki fikirlerinizi öğrenebilir miyiz?

Sürekli altını çizmeye çalıştığım gibi, değişim yaşamın her anında var. Gıda sektöründe de bu değişim hem üreticiler, hem de satış kanalları için önem arzediyor. Ticaretteki kar marjlarının herkes için daralması, herkesin verimlilik süreçlerini gözden geçirmesine neden oluyor. İktisat’ın temel kuralı olan ‘kıt kaynakların verimli kullanılması’ kuralı artık daha da hayatımızın içinde. Önümüzdeki dönemlerde Avrupa Birliği mevzuatları Türkiye’nin gündemine daha da girdikçe üretimdeki ve hizmetteki kalite sorgulaması tüm sektörlerde olduğu gibi gıdada da haksız rekabeti azaltacak ve daha kaliteliyi daha iyi fiyata üretenler ve raflarında bulunduranlar sistemin içinde kalacaklardır düşüncesindeyim.

Caner YIKILMAZ

Marsan Gıda

Ticari Pazarlama Müdürü